SAHZ als apotheek

U kunt bij de  SAHZ terecht voor medicijnen als u een recept van uw specialist of huisarts heeft gekregen. Dit kan direct na uw bezoek aan de polikliniek, dagbehandeling, of na ontslag uit het ziekenhuis. De apotheek is gevestigd in het ziekenhuis zelf. Door de samenwerking met specialisten kunnen vragen of onduidelijkheden over de voorgeschreven medicijnen snel worden opgelost. De apotheek is voor iedereen toegankelijk.

Dienstverlening van de SAHZ

Bij de SAHZ kunt u terecht voor onderstaande zaken:

Recept via de huisarts

Als u na een bezoek aan uw huisarts een recept heeft meegekregen kunt u dat bij ons inleveren. Uw arts kan het recept ook naar ons faxen of via een elektronische koppeling doorsturen. Als een artikel niet op voorraad is dan bestellen we dit voor u.

Recept via de specialist

Als u na een bezoek aan uw specialist een recept heeft meegekregen kunt u dat bij ons inleveren. De SAHZ is gevestigd in het ziekenhuis en heeft de meeste geneesmiddelen op voorraad, dus u kunt uw geneesmiddelen meestal meteen meekrijgen bij ontslag uit het ziekenhuis of na een bezoek aan de polikliniek. Als een artikel niet op voorraad is dan bestellen we dit voor u.

Overgehevelde specialistische medicatie

Voor een aantal medicijnen die niet via de openbare apotheek verstrekt mogen worden kunt u bij ons terecht. Bepaalde medicijnen (bijvoorbeeld voor reuma- en oncologische patiënten) mogen uitsluitend via het ziekenhuis verstrekt worden.

Medicatiegebruik

Wij kunnen ondersteuning bieden bij juist medicatiegebruik, bijvoorbeeld door een toedien-instructie te geven, medicijnen voor u te Baxteren (per slikmoment apart verpakken van geneesmiddelen) of door het verstrekken van hulpmiddelen.

Vragen, voorlichting en advies

U kunt bij ons terecht voor vragen, voorlichting en advies over het gebruik van geneesmiddelen. Uw vragen kunt u stellen in de apotheek, via het contactformulier op onze website, via e-mail, via telefoon of tijdens een persoonlijk gesprek met de apotheker. Voor een persoonlijk gesprek met de apotheker kunt u telefonisch een afspraak maken. Ook voor specifieke vragen over reuma, kanker, dialyse of fertiliteit kunt u bij ons terecht. Wij beschikken over een spreekkamer voor persoonlijke gesprekken. Heeft u een vraag, opmerking of klacht? Dan kunt u gebruik maken van het contactformulier.

Hier vindt u de Algemene apotheek verkoop- en betalingsvoorwaarden.

Bekijk hier de SAHZ patiëntenfolder. Deze vindt u ook in de apotheek op de balie.

Verbandmiddelen, hulpmiddelen en zelfzorgartikelen

U kunt bij ons ook terecht voor verbandmiddelen, hulpmiddelen en diverse zelfzorgartikelen zoals paracetamol, pleisters en huidverzorgingsproducten.

Dienstapotheek: 24 uur per dag 7 dagen per week

De SAHZ Apotheek op locatie Haarlem Zuid is de nachtapotheek voor de regio Kennemerland, Amstelland en Meerlanden: als u dringend geneesmiddelen nodig heeft dan kunt u deze met uw recept halen. De SAHZ Apotheek op locatie Haarlem Zuid is 24 uur per dag 7 dagen per week open.

Let op: als de apotheek het recept ontvangt vóór 8 uur, ná 18.00 uur, op een zondag of op een feestdag dan wordt het ANZ tarief berekend. Lees hier meer over het ANZ tarief.

Bekijk hier de SAHZ patiëntenfolder:

De apothekersassistent in het ziekenhuis

Het werk dat de apothekersassistent verricht in het ziekenhuis wordt steeds uitgebreider. Sinds een aantal jaren voert de apothekersassistent medicijngesprekken met de patiënt. Zo’n gesprek vindt bij opname en ontslag plaats op diverse afdelingen van het Spaarne Gasthuis, zowel in Haarlem als in Hoofddorp.

Wat houdt dat nou precies in? Alle medicatie, die de patiënt voor de opname gebruikt wordt samen met de patiënt doorgenomen, zodat dit correct in het dossier komt. Ook worden alle huismiddeltjes en allergieën besproken. Tijdens de opname zal de arts medicatie toevoegen of stoppen. Omdat medicijnen elkaars werking kunnen beïnvloeden is het voor de veiligheid van de patiënt van groot belang dat de arts precies weet welke medicijnen al in gebruik zijn.

Bij ontslag voert de apothekersassistent ook altijd nog een gesprek met de patiënt. Dan wordt gecontroleerd of alle ontslagrecepten kloppen en wordt besproken wat er veranderd is aan de medicatie. Als de patiënt het prettig vindt, kan de apothekers-assistent er voor zorgen dat de medicijnen die na ontslag nodig zijn, ook aan bed worden geleverd.

De reacties van de patiënten hierop zijn erg positief. Zij waarderen de zorgvuldige controles van de apothekersassistenten. Ook vinden de patiënten het prettig dat de nieuwe medicatie aan bed kan worden geleverd want dan hoeven ze na ontslag niet meer te wachten bij de eigen apotheek. De mogelijkheid om vragen over de medicatie te stellen, wordt eveneens op prijs gesteld.

De positieve ervaringen van de patiënten zijn bevestigd in een klanttevredenheids-onderzoek dat onlangs is uitgevoerd in het Spaarne Gasthuis. Daarin werden vragen in gesteld als: het doel van het medicijngesprek is mij duidelijk en het medicijngesprek is belangrijk voor mijn eigen medicatieveiligheid. De reacties van de patiënten waren zeer positief. Gemiddeld was ruim 93% enthousiast over de werkzaamheden die de apothekersassistenten verrichten in het ziekenhuis.

Het geeft veel voldoening als apothekersassistent om te ervaren dat artsen, verpleegkundigen en patiënten je werk op de afdeling zo waarderen!

Wachttijd in de apotheek

De wachttijd in de apotheek kan anders zijn dan u in uw eigen apotheek. Dat komt onder andere doordat de poliklinische apotheek veel te maken heeft met nieuwe cliënten. Hiervan moeten alle gegevens, inclusief medische informatie, zorgvuldig worden vastgelegd. Daarbij zoeken wij, indien nodig, aanvullende informatie op in uw elektronisch patiëntendossier of bellen met de arts over een recept.

Vervolgens controleert de apotheker of een tweede apothekersassistente altijd het geneesmiddel voordat wij dit aan u verstrekken. Tevens nemen wij voor iedereen graag de tijd om goede uitleg te geven over de geneesmiddelen. Een geneesmiddel kan immers alleen goed werken als het goed wordt gebruikt: op het juiste tijdstip, op de juiste manier en in de juiste hoeveelheid. Deze handelingen kosten tijd maar zorgen er voor dat wij onze cliënten veilige (farmaceutische) zorg kunnen leveren. Wij vragen daarom ook uw begrip als u iets langer moet wachten. Daarentegen kunt u meestal meteen de geneesmiddelen mee naar huis nemen en hoeft u dus niet nog een keer terug te komen naar de apotheek.

Bent u benieuwd wat er achter de schermen met uw recept gebeurt? Lees hier meer: wat kan uw apotheek voor u doen.

Servilocker

De Servilocker is een automaat waarmee herhaalmedicatie veilig en eenvoudig on demand afgehaald kan worden. Nadat de assistente het recept heeft verwerkt worden de geneesmiddelen in de afhaalkast geplaatst. De patiënt ontvangt vervolgens een sms met een unieke afhaalcode om zonder te wachten zijn/haar geneesmiddelen op te halen wanneer dat het beste uitkomt.

Het delen van medische gegevens

Uw thuisapotheek, huisarts en/of specialist in het ziekenhuis worden op de hoogte gebracht van de geneesmiddelen die u heeft gekregen via het LSP (Landelijk Schakelpunt).

Het LSP is een netwerk waar uw zorgverleners medische gegevens kunnen opvragen als u daar toestemming voor gegeven heeft. Toestemming geven voor de uitwisseling van uw medicatiedossier kan door het LSP toestemmingsformulier in te vullen en te ondertekenen of via de website van het LSP: www.ikgeeftoestemming.nl.

Uiteraard zijn alle zorgverleners verplicht zich aan de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) en het beroepsgeheim te houden.

De ROWA geneesmiddelenrobot

Zowel op locatie Hoofddorp als op locatie Haarlem Zuid wordt gewerkt met een ROWA geneesmiddelenrobot. De robot staat achter de schermen; in dit filmpje kunt u de medicijnrobot van binnen zien!

De medicijnenverpakkingen worden door de apothekersassistente gescand en in het luik gelegd. De robot gaat vervolgens aan de slag: één van de twee robotarmen pakt één of meerdere doosjes en legt deze op de juiste plek op voorraad.

Als u met een recept bij de apotheek komt wordt het recept ingevoerd op de computer, waarna de robot de juiste geneesmiddelen pakt en aflevert. Bij de SAHZ gebeurt dat niet via een verzamelbak, maar via transportbanden zodat de bestelling bij de juiste balie uitkomt.

De ROWA film bestaat uit vier delen:

deel 1: “Stock receipt with the Vmax”: de voorraad aanvullen
deel 2: “Storing in the Vmax”: het opbergen van de geneesmiddelen
deel 3: “Storing in details”: het opbergen van dichtbij
deel 4: “2 picking heads in action”: 2 robotarmen in actie